Jumaat, 19 Julai 2013

“Al Aqsa hanya akan bebas oleh Ahlussunah, bukan Syiah” Syeikh Dr. Wael Alzard




Ramai yang menyangkakan bahawa Iran dan Syiah adalah golongan utama dalam membebaskan Palestin dinafikan oleh seorang Doktor dalam ilmu hadis dari Gaza, Syeikh Dr. Wael Alzard. 

Menurutnya, pembebasan masjidil Al Aqsa hanya dapat dilakukan oleh Ahlussunah wal jama'ah.

"Kami memegang prinsip sebagaimana disunnahkan oleh Rasulullah shallallahu'alaihi wasallam dan para sahabat bahawa yang boleh membebaskan masjid Al Aqsa adalah Ahlussunah, itu sama sekali tidak ada keraguan," katanya kepada Islampos.com, Rabu (17/7/2013) di Masjid Darussalam Indonesia.

Pensyarah ilmu hadis di Gaza University for Applied Sciences ini mengakui Iran memang memberikan bantuan ke Hamas. Tapi bantuan murni itu lahir dari tawaran Iran, kerana Hamas tidak pernah meminta-minta bantuan.

Dari awal lagi, Hamas sudah menegaskan kepada Iran bantuan yang diberikan tidak boleh disertai dengan kepentingan tertentu.

"Urusan kita dengan Iran hanyalah urusan politik yang sama sekali tidak memberi kesempatan untuk menguubah fikrah dan akidah muslim Palestin," kata lelaki yang mempunyai dua cucu ini.

Hal ini dapat dilihat dari keyakinan muslim Palestin yang tidak lari sedikit pun dari Ahlussunah wal jama'ah. Bahkan Palestin adalah satu-satunya negara yang bebas Syiah.

"Silahkan buktikan di seluruh dunia ini, Palestin adalah satu-satunya negara yang tidak ada syiahnya," katanya.

Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com, Wallahu'alam bissawab والله أعلمُ بالـصـواب

Tiada ulasan:

Catat Ulasan