Isnin, 9 Julai 2012

Hikmah wanita yang memakai tudung dan menutup aurat


Kisah ini berlaku kepada seorang wanita muslim dari Malaysia yang bekerja di US.Gadis ini cantik rupa paras dan bentuk badan nya juga sempurna.Tetapi dia selalu taat kepada Allah S.w.t, berpakaian sopan,menutup aurat dengan sempurna dan memiliki akhlak yang baik.

Pada suatu malam, gadis itu dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerja nya.Kebetulan dia telah tersalah jalan dengan melalui jalan singkat untuk pulang atas sebab sebab yang tertentu.Laluan yang di pilih itu agak tersorok dan kebetulan tiada yang lalu lalang waktu itu.

Kerana malam yang lewat dan keadaan yang sunyi,laluan itu agak gelap dan keadaan agak menyeramkan.Ini membuat kan gadis itu gelisah dan berasa takut kerana berjalan sendirian.


Tiba tiba gadis itu ternampak seorang lelaki berkulit putih berbangsa Amerika sedang bersandar di tepi dinding di tepi lorong itu.Gadis itu menjadi bertambah takut dan rasa tidak sedap hati.Tetapi,hanya apa yang boleh di lakukan nya hanya lah berdoa kepada Allah s.w.t,memohon keselamatan ke atas diri nya.Gadis itu pun berdoa dan membaca ayat Qursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu nya di saat itu.



Semasa melepasi lelaki yang bersandar itu,dia sempat menoleh dan mengecam wajah lelaki itu.Nasib baik lelaki itu buat tak endah dan akhirnya gadis itu selamat sampai ke rumah nya.
Keesokan pagi nya, gadis itu terbaca dalam akhbar tempatan Amerika berkenaan seorang wanita di rogol oleh seorang lelaki yang tidak di kenali di kawasan yang di lalui nya semalam.Masa kejadian pula hanya 10 minit selepas dia melalui lorong tersebut.Selepas menatap wajah perogol yang di lakarkan di akhbar berkenaan, gadis itu merasa yakin bahawa perogol itu adalah lelaki yang di jumpai di lorong berkenaan semalam.

Atas rasa tanggung jawab, dia terus ke balai polis dan membuat aduan.Gadis itu dapat mengenal pasti lelaki itu melalui kawad cam dan selepas siasatan di lakukan,pihak polis juga mendapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol bersiri yang memang dikehendaki oleh pihak polis.
Namun gadis itu merasa hairan kenapa dirinya tidak di jadi kan mangsa oleh perogol itu.Padahal dia keseorangan di waktu itu,tetapi perogol itu memilih perempuan yang lalu selepas dia.Gadis itu ingin sangat mengetahui akan sebab nya lalu meminta kebenaran dari polis untuk bercakap dengan perogol itu.

Dia pun bertanya kepada perogol itu:
Why don’t u do anything to me on that night even though you know that I m alone? Mengapa kamu tidak melakukan apa apa kepada saya sedang kan saya berjalan sendirian?

Perogol itu menjawab:
No, you are not alone!! That night a saw two a young man walking with you. One on your right side,and the other one was by your left side.If you were alone of couse you will be my victim.Tidak, kamu tidak bersendirian.Malam itu saya nampak ada dua orang lelaki muda berjalan bersama kamu.Seorang di sebelah kanan  dan seorang lagi di sebelah  kiri kamu.Jika bersendirian, sudah tentu kamu yang menjadi mangsa kerana kamu yang saya jumpai dahulu.

Gadis itu merasa amat terkejut dengan penjelasan perogol itu.Setelah berfikir sejenak,dia pun faham akan apa yang telah terjadi.Dia pun bersyukur kepada Allah s.w.t, mungkin Allah telah melindungi nya malam itu kerana dia telah berdoa memohon pertolongan dari Allah s.w.t dan juga berkat kerana membaca ayat Qursi.

Allah s.w.t itu Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu.Dia juga boleh memerintah kan Malaikat menjaga manusia dalam apa juga cara.

KESIMPULAN NYA:
Jika kita sebagai hamba menurut segala perintah dan meninggal kan segala larangan Nya,Allah s.w.t pasti akan selalu dekat dengan kita dan sentiasa ‘memelihara’ kita. Muslimah  tadi pertama tama nya menutup aurat dengan sempurna,menjauhi maksiat dan menjaga batas batas pergaulan yang di tetapkan oleh Allah.
Wanita itu juga telah memohon pelindungan dari Allah yang Maha Berkuasa dari segala sesuatu. Oleh itu jika Allah ingin melindungi nya tiada sesiapa dapat melakukan sesuatu ke atas nya.

Di samping itu, apabila kita membaca ayat qursi, Allah akan utus kan dua orang malaikat untuk menjaga kita. Dua lelaki yang menemani gadis itu ialah malaikat yang di utuskan oleh Allah untuk menjaga hambaNya.
Ayat Qursi sememang nya adalah ayat pelindung yang mustajab dengan izin Allah. Tapi jika kita tergolong dalam golongan manusia  yang tidak di terima doa nya. Maka sebanyak mana  di baca pun tidak akan di perkenan kan oleh Allah. Jika kita selalu ingkar dengan Allah, kufur dengan Nikmat nya, melakukan ibadat dengan sambil lewa dan lain lain, dapat kah kita mendapat pertolongan sebegini dari Allah?

Malah kita mungkin kita akan di kena kan bala di atas perbuatan mungkar kita kepada Allah s.w.t. Balasan itu  boleh datang semasa kita di dunia lagi. Di dalam kubur dan di akhirat kelak pasti kita akan di seksa di atas segala dosa dosa kita. Kerana itu janji janji Allah, dan Allah itu Maha menepati  janji.

Saya suka mengingati satu hadis yang bermaksud:

Jika kamu mencari  keredhaan Allah  dengan kemurkaan makhluk,
Maka Allah s.w.t akan memelihara kamu dari segala nya.

Sebalik nya jika kamu mencari keredhaan manusia dengan kemurkaan Allah,
Nescaya Allah akan menyerah kan nasib kamu kepada makhluk..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan